Veel gedachte én gestelde vragen
Over de workshopreeks hoogbegaafd ouderschap over Reiki
Hoe ziet zo’n workshop er praktisch gezien uit?
De workshops bestaan uit vier onderdelen, die in verschillende werkvormen aangeboden worden.
1) Informatie delen over hoogbegaafdheid, en wat je thuis allemaal kan tegenkomen. Dit komt deels vanuit de groep (want jullie zien dit elke dag thuis) en deels natuurlijk vanuit mij.
2) frameworks en manieren delen vanuit (o.a.) regeneratief denken, over hoe om te gaan met intense situaties, met praktische voorbeelden en een duidelijke insteek.
3) oefenen, spelen en werken met de gegeven kennis, door met eigen situaties te werken en daarover inzichten op te doen.
4) delen met elkaar, zodat we met en van elkaar kunnen leren.
Voor wie is de workshopreeks bedoeld?
Voor jou, als je het anders wil thuis. Voor als je verbinding zoekt met anderen. Als je tips of manieren wil voor hoe het lichter kan. Als je zin hebt om te leren, en zoekt naar herkenning.
De workshops zijn speciaal voor ouders van hoogbegaafde kinderen. In eerdere reeksen deden zowel vaders als moeders mee, een mooie mix. Je kan alleen komen, of met je partner. Vaak kiezen partners ervoor om in verschillende series te starten.
Het gaat er niet om dat je ‘heel veel weet’, maar wel om de herkenning dat het opvoeden van jouw kind soms anders en intenser voelt dan bij andere gezinnen. En dat het daarom fijn is om meer te leren en ‘peers’ op te zoeken.
Het past niet als je heel erg gericht bent op hele specialistische vragen en die in de groep aan me wil stellen. Dat gaat ‘m niet worden. Je kan dan wel een afspraak maken in mijn praktijk.
Het past ook niet als je zelf tegen burn-out aan zit. Dat klinkt heel streng misschien. In een groep is dat gewoonweg lastig, ook omdat de informatie dan niet goed kan landen. Ik zou je aanraden te starten met een Reiki-traject.
Hoe groot zijn de groepen
De workshopreeks wordt gegeven in groepen van 4 tot maximaal 10 personen. De bedoeling is dat er altijd een veilige ruimte is om je verhaal te kunnen delen, dat er ruimte is om met en van elkaar te leren. Deze groepsgrootte is daar perfect voor. Daarnaast is het altijd fijn voor het brein om niet in een te grote groep te zitten.
Waarom geef je de workshopreeks hoogbegaafd ouderschap eigenlijk?
Nou, leuk dat je het vraagt. Dit is alles wat ik gemist heb, toen mijn kinderen klein waren. En wat het dan is?
* Wat er wel en wat niet bij hoogbegaafdheid hoort
* Dat je open en eerlijk met elkaar kan bespreken wat er anders gaat thuis.
* Dat je handvatten kan krijgen hoe je uit de energie van boosheid en verdriet kan blijven.
* Dat we inzoomen op het zijnsluik.
* Hoe je om kan gaan met de strijd, en daar uit kan blijven.
* Maar vooral hoe je er niet alleen voor staat. Dit is iets wat we allemaal hebben. Dus leer met elkaar hoe het ook kan.
En lach, leer, ervaar, en vind elkaar .
Kan ik Reiki leren zonder mijn kinderen?
Zeker. In mijn cursussen voor ouders kom je zelf, zonder je kinderen. Het is gericht op jou. Je leert hoe je jezelf kan ondersteunen. Niet vanuit het hoofd, maar op een andere manier. Met de energie van Reiki kan je elke dag weer opladen. Het is krachtig én eenvoudig.
Stel dat jij zelf Reiki hebt geleerd en je kinderen willen dat ook? Dan zijn ze welkom vanaf ongeveer 8 jaar.k heb cursussen voor kinderen tot 12, en een jongerencursus. Ik leer Reiki aan je kind als het een eigen keuze is én als jij of je partner, of iemand heel dichtbij ook Reiki heeft geleerd. Gewoon, zodat de vraagbaak heel dichtbij is. Dat is het fijnste.
Moet ik hoogbegaafd zijn om Reiki te leren bij jou?
Zeker niet. Reiki is eenvoudig te leren, in vier dagdelen. We oefenen en ervaren, zodat je écht weet hoe je dit zelf thuis kan doen. Je hoeft niet hoogbegaafd te zijn, maar het mag wel.
Deze cursus is voor ouders van hoogbegaafde kinderen, juist omdat er veel intensiteit is thuis. En Reiki is een geweldige manier om daarmee om te gaan. Daarnaast is de ervaring dat het heel fijn is dat je in mijn groepen daar niks over hoeft uit te leggen. We weten allemaal hoe het kan zijn.
Reiki geeft je handvatten voor je eigen malende hoofd, om zelf uit de stress te komen. Het helpt je uit de overprikkeling te raken. En zachter te blijven thuis, voor al wat er gevraagd wordt. Daarom is het zo geweldig <3
Ik ben hooggevoelig, is het iets voor mij?
ja! Reiki ondersteunt je intuïtie, je gevoel. Reiki helpt je verstevigen in grenzen. En je leert je eigen energie beter kennen. Zo hoef je niet altijd te reageren op andere energieën in de ruimte. Om maar wat te noemen. De meeste hooggevoelige mensen voelen zich erg ondersteund door Reiki.
Geef je ook Reiki 2 en 3?
Als je een jaar Reiki 1 hebt, dan kan je bij mij Reiki 2 leren. Maar het hoeft niet. De eerste graad in Reiki is genoeg om je leven lang mee te gaan.
De derde graad is de mastergraad. Daar gaat een lang ontwikkeltraject aan vooraf, vanuit de diepe wens om Reiki door te geven.
Dit diepgaande ontwikkeltraject bied ik op dit moment nog niet aan. Voor Reiki 2, verdiepingsdagen en samen oefenen kan je bij mij terecht.
